• خانه
  • تشخیص حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی

تشخیص حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی

در این مقاله از کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی به بررسی موضوع تشخیص حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله پیش رو توصیه می شود ؛ چنانچه سوالات بیشتری در این زمینه دارید ، می توانید پرسش های خود را در قسمت دیدگاه سایت مطرح نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوال های شما عزیزان پاسخ داده شود.

 

تشخیص حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی

 

وظایف کارشناس رسمی راه و ساختمان

یک از خدمات رشته راه و ساختمان کارشناس رسمی دادگستری ، تشخیص حسن انجام کار فنی و اجرایی می باشد. تشخیص حسن انجام کار مراحل متعددی دارد و از عهده هر کسی برنمی آید ، که باید مورد تأیید نظام مهندسی و کارشناسان دادگستری رشته راه و ساختمان باشد. بر همین اساس در این مقاله درباره حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی پرداخته ایم.

گواهی حسن انجام کار چیست ؟

گواهی حسن انجام کارهای ساختمانی تعهد نامه ای می باشد که شخص ، اداره یا شرکت پیمانکاری در قبال انجام تعهدات خود به دیگران ارائه می نماید و بر اساس آن ملزم میباشد که فعالیت خود را به نحو احسن انجام نماید و در صورتیکه در هر مرحله به تعهد عمل نگردد ، کارفرما می تواند وجه ضمانت نامه که معمولا بخشی از هزینه های قرارداد می باشد را به عنوان خسارت دریافت نماید.

گواهی حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی توسط شخص برای خودش صادر نمی گردد ، بلکه این گواهی باید به تایید یک مرجع معتبرتر مانند کارشناس رسمی دادگستری رشته راه ساختمان برسد.

در صورت انجام مناسب کار پس از پایان قرار داد یک نسخه از گواهی در اختیار شخص قرار داده می شود تا به عنوان نمونه موفق انجام تعهدات برای کارهای بعدی ارائه گردد.

حسن انجام کار در قرارداد چیست ؟

برای برخی از قراردادهای کاری خاص مانند زمانی که کارفرما ساخت یک ساختمان ، پروژه و وسیله ای را به عهده کارگر است و با او مدت زمان معینی را طی می نماید ، به همین دلیل این تردید همیشه برای کارفرما وجود دارد که شاید متعهد ( پیمانکار یا کارگر) به حرف خود عمل ننماید و در اواسط کار زیر تعهدات خود بزارد ، به همین علت کارفرما چکی را تحت عنوان چک حسن انجام کار در قرارداد از کارگر دریافت می کند که فرد در بعد از پایان قرارداد کار ، بدون تاخیر و هیچ گونه نواقصی در اجرای قرارداد ، کار خود را به نحو احسنت به سرانجام برساند.

بررسی میزان تطابق عملیات اجرایی با قرارداد

یکی دیگر از مراحلی که باید در تشخیص حسن انجام کارهاس ساختمانی بررسی گردد تطابق عملیات اجرایی با بندهای قرارداد می باشد.
کارشناس رسمی دادگستری این بندها را بررسی نموده و آنها را با عملیات اجرا شده در ساختمان مقایسه می نماید. چنانچه تمامی بندهای قرارداد رعایت گردد آن را به اطلاع کارفرما می رساند. به این ترتیب به اختلافات میان کارفرما و پیمانکار نیز خاتمه داده می گردد.

بررسی تطابق سازه با نقشه های ساختمانی

در این مرحله از تشخیص حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی ، نقشه ساختمان مورد بررسی قرار داده می شود.
مهندسین ، کنترل می نمایند که آیا سازه مطابق نقشه ملک و در محل مورد نظر ساخته شده است یا خیر؟
به این ترتیب باید مختصات سازه با مختصات جانمایی ملک بر روی نقشه ها هماهنگی لازم را دارا باشد.

بررسی نحوه اجرای عملیات ساخت و ساز

چنانچه به عنوان کارفرما ، می خواهید نتیجه نهایی ساخت و ساز را بررسی نماید باید از کارشناس رسمی دادگستری و مهندسین زبده برا انجام کار کمک بگیرید. آنها با بررسی و تشخیص حسن انجام کار فنی و اجرایی ، شما را از کیفیت ساخت پروژه ساختمانی آگاه می کنند. کارشناس رسمی دادگستری به منظور تشخیص حسن انجام کار ، نحوه اجرای عملیات ساخت و ساز را بررسی می نماید. آنها با قوانین و مقررات ساختمان سازی آشنایی لازم را دارند. از این رو تمامی این عملیات را یک به یک بررسی نموده و نتیجه را به شما اعلام می گردد.

تشخیص حسن انجام کارهای ساختمانی به لحاظ فنی و اجرایی توسط کارشناس رسمی دادگستری

  • بررسی صحت عملیات عمرانی اجرا شده در پروژه های ساختمانی
  • تطبیق موارد اجرایی با قراردادها و حل اختلاف
  • تطبیق فنی مستندات اجرایی با پروژه
  • کنترل کیفیت مصالح ، بازرسی جوش ، تطبیق مستندات نتایج آزمایشگاهی اجرا
  • تطبیق نقشه‌های ساختمانی با وضعیت محل و بنا
  • تعیین قدمت املاک

کنترل کیفیت مصالح

به منظور تشخیص اصولی تشخیص حسن انجام کار فنی و اجرایی باید مصالح به کار رفته در احداث پروژه نیز بررسی گردد.
به همین سبب هم برای بررسی نتیجه نهایی ساخت و ساز ، می توانند کنترل کیفیت مصالح را به صورت اصولی انجام گردد. در این مرحله ، بازرسی جوش و تطابق نتایج آزمایشگاهی اجرا نیز انجام خواهد می گردد. که باید مورد تایید کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان باشد.

بررسی موارد فنی پروژه با قرارداد

اقدامات انجام شده توسط کارشناس رسمی دادگستری برای تشخیص انجام کار به نحو احسنت ، بررسی موارد فنی می باشد. در این مورد ، کارشناس رسمی دادگستری باید رعایت موارد فنی یاد شده در قرارداد ساخت پروژه را بررسی نماید. چنانچه تمامی موارد فنی با بندهای قرارداد مطابقت داشته باشد حسن انجام کار فنی را اعلام می گردد.