• خانه
  • قانون حوزه جغرافیایی خدمات كارشناس رسمی دادگستری

قانون حوزه جغرافیایی خدمات كارشناس رسمی دادگستری

قانون حوزه جغرافیایی خدمات كارشناس رسمی دادگستری

قانون حوزه جغرافیایی خدمات كارشناس رسمی دادگستری

راه و ساختمان و نقشه برداری

قانون حوزه جغرافیایی خدمات كارشناس رسمی دادگستری



در اجرای مفاد بند (ب) ماده(7) قانون كارشناسان رسمی دادگستـری نظامنامه حوزه جغرافیایی خدمات كارشناسی به منظور گسـترش خـدمات كـارشناسان متناسب با تجربیات علمی و فنی بشرح ذیل تدوین می‌شود:

ماده 1ـ حوزه جغرافیایی خدمات كارشناسی به منطقه‌ای اطلاق می‌شود كه كارشناس مجاز به ارائه خدمات كارشناسی در آن منطقه می‌باشد.

ماده2ـ مبنای تعیین حوزه جغرافیایی اولیه شركت در آزمون پذیرش كارشناسان رسمی دادگستری و طی مراحل قانونی است.

ماده3ـ حوزه جغرافیایی اولیه كه به ترتیب مقرر در ماده 2 تعیین می‌شود غیرقابل تغییر می‌باشد مگر در چهارچوب نظامنامه نقل و انتقالات كارشناسان رسمی دادگستری (مصوب جلسات 12/6/1383 و 5/9/1383 شورای‌عالی)

ماده 4 ـ كارشناسان رسمی دادگستری پس از 5 سال سابقه خدمت در شهرستان موردپذیرش بااولویت انجام امور كارشناسی در شهرستان مربوطه می‌تواند در سایر شهرستانهای استان نیز خدمات كارشناسی ارائه نمایند.

ماده 5 ـ كارشناسان رسمی دادگستری با10سال سابقه خدمت می‌توانند با رعایت اولویت شهرستان مربوطه و سایر شهرستانهای استان در مركز استان ذیربط نسبت به ارائه خدمات كارشناسی اقدام نمایند.

ماده 6 ـ كارشناسان رسمی دادگستری دارای 15 سال سابقه خدمت می‌توانند با رعایت اولویت‌‌های مقرر در ماده 5 این نظامنامه در سایر استانها نیز باستثنای شهر تهران اقدام به ارائه خدمات كارشناسی نمایند.

ماده 7 ـ كارشناسان رسمی دادگستری با 18سال سابقه خدمت می‌توانندعلاوه بر ارائه خدمات كارشناسی در سایر استانها در شهر تهران نیز اقدام به ارائه خدمات كارشناسی نمایند.

ماده 8 ـ كارشناسان شهرستانها و مناطق استان تهران پس از 5سال سابقه خدمت می‌توانند دركلیه شهرستانها و مناطق (باستثنای منطقه یك تهران) اقدام به ‌ارائه خدمات‌ كارشناسی نمایند و پس از ده سال سابقه خدمت، در سراسر كشور مجاز به ارائه خدمات كارشناسی هستند.

ماده 9 ـ مـدت مـحرومیت از خـدمات كـارشناسی كـارشناسانی كه مـحكومیت دارند برای‌توسعه حوزه جغرافیایی به زمانهای تعیین شده در مواد فوق اضافه می‌شود و به هر جهت در زمان محرومیت‌حوزه جغرافیایی غیر قابل تغییر است.

ماده 10ـ تخلفات انتظامی كارشناسان رسمی دادگستری در حوزه اولیه پذیرش كارشناس قابل رسیدگی است مگر در مورد كارشناسانی كه وفق نظامنامه نقل و انتقالات كارشناسان به حوزه دیگری منتقل شوند كه در این صورت رسیدگی به تخلفات نیز در حوزه جدید انجام خواهد شد.

ماده 11ـ در صورت ارجاع كار خارج از چهارچوب این نظامنامه توسط محاكم و مراجع قضایی كارشناسان موظف به اعلام مراتب به مراجع مذكور هستند و در صورت تأیید بر اجرای قرار كارشناسی، چنانچه معذوریت و جهات ردی وجود نداشته باشد كارشناس اقدام به اجرای قرار كارشناسی می‌نماید.

ماده 12ـ هیچ‌یك از كارشناسان خارج از حوزه جغرافیایی خود مجاز به ایجاد دفتر كارشناسی نمی‌باشد.

این نظامنامه در 12 ماده در جلسه مورخ 26/5/1385شورای‌عالی به تصویب رسید.



قانون حوزه جغرافیایی خدمات كارشناس رسمی دادگستری

 www.karshenas-rasmi.com