• خانه
  • برآورد هزینه های ساختمانی

برآورد هزینه های ساختمانی

در این مقاله از کارشناس رسمی دادگستری ، قصد داریم در رابطه با موضوع برآورد هزینه های ساختمانی به صورت جامع و کامل صحبت نماییم. مطالعه این مقاله می تواند اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

  • تعیین هزینه های اجرایی ساختمانها و املاک جهت موارد ذکر شده در بند قبل
  • محاسبه سهم آورده طرفین در قرارداد ها مشارکت در ساخت و قراردادهای عمرانی
  • رسیدگی به اختلافات کارفرمایان و پیمانکاران در خصوص هزینه های اجرا

برآورد هزینه های ساختمانی - کارشناس رسمی دادگستری

 

کارشناس رسمی دادگستری برآورد هزینه های ساختمانی

در حرفه و صنعت ساخت ‌وساز یکی از بزرگترین چالش‌ ها کار مدیریت پروژه‌ می باشد ، که خصوصیات و نیازمندی‌های منحصر به‌ فردی را دارا می باشد. با این اوضاع همه پروژه‌ها دارای عنصرهای مشترکی می باشد که شامل محدوده کار ، برنامه زمان‌بندی و بودجه است. کارشناس رسمی دادگستری و برآورد هزینه‌های ساخت و ساز یکی از مهمترین مهارت‌هایی می باشد که کارشناس رسمی دادگستری دارد و دلیل آن می باشد که تصمیمات مهم پروژه بر مبنای هزینه‌ها اتخاذ می گردد.

زمانی که اسناد و مدارک ساخت‌ و ساز موجود نباشد ، برآورد را تنها بر اساس مقیاس پروژه انجام میگ ردد.

بعد از اینکه فاز طراحی به پایان می رسد می‌توان از نقشه‌های ساخت و مشخصات فنی در دسترس به‌منظور یک برآورد دقیق‌تر استفاده نمود.

اهمیت دقت در برآورد هزینه‌ها

برآورد هزینه‌های ساخت‌ و ساز بسته به این می باشد که چه کسی آن را انجام می دهد و اهداف آن چیست.

ارزش و پیگیری هزینه‌ های ساخت‌ و ساز و برآورد هزینه‌ ها باید توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام شود. برای اینکه باید پروژه طبق برنامه زمان‌ بندی پیش برود ، کار انجام‌ شده را با کار برنامه‌ ریزی‌ شده و هزینه‌ های تجمعی را با هزینه‌ های برنامه‌ ریزی‌ شده در بودجه مقایسه می شود.

برآورد نهایی را می توان بیشتر به برآورد پارامتری ، جزئیاتی و مقایسه ای تقسیم نمود . این روش ها قطعی می باشد به این معنی که نتیجه ، تنها برآورد یک نقطه می باشد ، اما روش برآورد احتمالاتی استفاده از توزیع ها برای یک یا چند پارامتر امکان پذیر است. برآورد پارامتری برای استفاده در پروژه های مهم و تحویل پروژه به منظور برآورد بنا به استفاده مورد نیاز برای یک پروژه جدید می باشد و بر اساس مدل های هزینه کامپیوتری می باشد که اگر به درستی طراحی و استفاده گردد ، می توانند دقت و صحت برآورد پروژه را بهبود دهد. از مزایای استفاده از روش برآورد دقیق این می باشد که ، وظایف یا فعالیت ها در پایین ترین سطح ، در پروژه های متعدد در محدوده زمانی معین است. استفاده کم از این روش به علت نیاز به تلاش و هزینه بالا برای انجام می باشد. روش برآورد مقایسه ای بر اساس اجزای اصلی هزینه که در پروژه های قبلی مشابه انجام شده که نتایج و مشاهدات آن در دسترس می باشد. شبیه سازی مونت کارلو ابزاری می باشد که می تواند برای بهبودی روش برآورد هزینه احتمالی استفاده نمود. هر پارامتر توزیع احتمال خود را دارا می باشد که واقعیت را منعکس می نماید. انواع مختلفی از توزیع وجود دارد که می توانند برای مدل های واقعی استفاده گردد.

از برآورد هزینه‌ ها می‌توان همچنین برای آنالیز اقدامات بهبود دهنده عملکرد ساختمان استفاده نمود. این اقدامات بودجه پروژه را افزایش می‌دهد ، اما در بلند مدت سود بیشتری را به همراه دارد. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره می شود :

  • استفاده از چراغ‌های LED صرفه‌جویی ۳۰ تا ۹۰ درصدی را در هزینه‌ های برق نسبت به سیستم‌های معمولی دارد. LED علاوه بر اینکه عمر طولانی‌ تری دارد نیاز به تعویض لامپ را کم می کند.
  • استفاده از سیستم‌های مبرد با جریان متغیر و چیلرهای آبی از سیستم‌های کار آمد تهویه هوا برای محیط‌های بزرگ می باشد که برای محیط‌های کوچک‌ تر مینی اسپلیت هایی که راندمان بالایی دارند ، توصیه می‌ گردد.

 

برآورد هزینه های ساختمانی - کارشناس رسمی دادگستری

 

فرآیند برآورد هزینه‌های ساخت

برآورد هزینه‌ ها بر اساس مشخصات و دیگر داده‌ های فنی صورت می گیرد می‌توان آن را بر اساس اطلاعات در دسترس دسته‌ بندی نمود.

همان‌طور که قبل‌ تر اشاره شده برآورد بر اساس اندازه پروژه و نوع ساختمان انجام می گردد. این نوع برآورد کمترین دقت را دارا می باشد ؛ چرا که در این مرحله اطلاعات در دسترس محدود می باشد. با این‌ حال این برآورد به مشتری در تصمیم‌ گیری در خصوص اجرای پروژه کمک می‌ نماید.

برآورد هزینه‌ها وقتی به دقیق‌ترین شکل انجام می‌ گردد که تمام اسناد ساخت‌ و ساز کامل باشد.

در برآورد هزینه‌ ها باید کلیه هزینه‌ های ضروری و لازم برای تکمیل پروژه ازجمله هزینه مصالح ، تجهیزات و نیروی انسانی لحاظ گردد. در مورد پیمانکار لازم می باشد که هزینه‌های بالاسری و بودجه اقتضایی هم لحاظ گردد. مهندسان طراح در برآورد هزینه‌ ها باید هزینه‌ های بالاسری و هزینه‌ های نیروی انسانی را نیز لحاظ نمایند. به‌ عبارت‌ دیگر پیمانکار باید پیشنهاد قیمت خود را بر اساس هزینه‌ های واقعی شرکت خود ارائه دهد.

برآورد اغلب بر اساس قیمت واحد صورت می پذیرد. مترور هزینه واحد هر کار را محاسبه و سپس در تعداد آن ضرب می‌ شود. واحد مور نظر با توجه به نوع کار انتخاب می‌ گردد. به‌طور مثال هزینه هر فوت مربع برای کف سازی و سقف سازی استفاده می‌ گردد. درحالی‌که هزینه هر فوت در مورد ستون‌ها و تیرها گزینه مناسبی می باشد. برآورد هزینه‌ها معمولاً این‌گونه تفکیک می‌ گردد : المان‌های سازه‌ای ، سیستم مکانیکی ،‌ تأسیسات برقی ، ‌سیستم لوله‌کشی ، سیستم اطفای حریق و سایر.

کارفرما باید اغلب هنگام انتخاب پیمانکار به قیمت معطوف باشد. پیشنهادی که به‌طور غیرمنطقی کم باشد شک کارفرما را به همراه دارد. برآورد هزینه که شرکت طراح انجام می‌دهد در این مورد مفید می باشد چرا که توسط یک شخص ثالث که در مناقصه شرکت ندارد ، انجام می شود. از این برآورد می‌توان به‌عنوان یک مرجع برای تعیین اینکه پیشنهاد قیمت پیمانکار خیلی زیاد است یا خیلی کم ، استفاده نمود.

کاربرد مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در برآورد هزینه‌ها

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان این پتانسیل را دارد که دقت برآورد هزینه‌ ها را افزایش و با استفاده از بیم می‌توان دید بهتری از اجزای سیستم ساختمانی و عنصر‌های سازه‌ای نسبت به نقشه‌های دو بعدی پیدا نمود و دقت محاسبات را افزایش خواهد داد. بیم سرعت محاسبات را افزایش می گردد و روند برآورد را تسریع می‌ نماید. بیم در مورد پروژه‌های پیچیده که استفاده از نقشه‌های دو بعدی ممکن می باشد بسیار چالش‌ برانگیز است بسیار کاربردی می باشد.

از آنجا که بیم می‌تواند به خودکار سازی بخشی از فرآیند برآورد کمک نماید ،‌ ابزار مفیدی برای تحلیل تصمیمات در فاز طراحی می باشد. از بیم می‌توان برای تحلیل هزینه‌ های گزینه‌ های مختلفی که مهندسان در یک پروژه خاص با آن‌ ها روبرو هستند ، استفاده نمود. البته که این کار را می‌توان بدون بیم هم انجام داد اما محاسبات زمان‌گیرتر شود.

برای ارزیابی و کارشناسی برآورد هزینه های ساختمانی در تهران یا در شهر خود توسط کارشناس رسمی دادگستری مقیم استان با ما تماس حاصل فرمایید.